8. SITURI MARGINALE DIN
MUNTENIA
[p. 130]
8.2. Situri la extremitatea răsăriteană
Siturile acestui paragraf se circumscriu foarte bine noțiunii de
marginalitate. Un rezumat final ar vehicula termeni ca cel mai sau singular. Primul este Vadu
Anei, aflat la marginea nordică a unui cătun sudic (Vadu Anei) al comunei
Brănești Ilfov. Situl se află pe stânga pârâului Pasărea (afluent stânga al
Dâmboviței), exact la borna kilometrică 12 a viitoarei autostrăzi
București-Constanța (care îl taie în două)[35].
Așezarea nu este izolată de siturile bucureștene [v. harta 3]. Până la Cățelul Nou sunt doar
ceva mai mult de 10 km., iar la numai circa 5 km. SE, pe dreapta Dâmboviței, la
Bălăceanca, s-au efectuat cercetări intense la sfârșitul anilor 80 și
începutul anilor 90[36].
La începuturile anilor 60 s-au făcut săpături și la Mănăstirea Cernica[37]
aflată la numai circa 7 km. vest de
[p. 131]
Vadu Anei, încadrate de Victor Teodorescu în prima
etapă de evoluție a culturii Ipotești-Cândești[38].
Așezarea de la Vadu Anei este situl extrem răsăritean
al grupajului bucureștean și este, cu siguranță, cel mai târziu dintre toate.
Deși
perimetrul în care au apărut complexe de secol VII a fost foarte bine cercetat
(aproape de standardele unui șantier de cercetare sistematică), au fost
descoperite numai rămășițele a 4 locuințe, astfel încât așezarea poate fi
estimată la un maxim de 10-12 locuințe (centrul
așezării a fost distrus de constructorii autostrăzii). Podeaua locuințelor se
află la adâncimi de 0,6-0,7 m. de la nivelul de săpare, sunt în general mici,
fără stâlpi de susținere în interior (excepție un complex reamenajat și
lărgit), cu cuptoare scobite parțial în colț cruțat (NE), parțial în peretele
lateral[39].
Ceramica este relativ puțină, realizată aproape
exclusiv în tehnica arhaică. Analiza pastei, pe elemente, indică următoarele
îngrediente: nisip (85% din fragmente), pietriș (47%), cioburi pisate[40]
(56%), vegetale (15%), ocru (12%), iar 17% au urme de slip. Diferențele
statistice între complexe, la nivelul fabricației (care nu sunt de natură să
recomande mai multe episoade de locuire, fiind doar o variabilitate care se
întâlnește în orice așezare), indică două serii de fapte (cu valoare
statistică, nu absolută): o pastă cu un amestec mai bun (mai mult nisip,
pietriș, ocru) se bucură de o ardere mai bună, de baie de lut, fiind de o
culoare mai vie (gălbui-roșcat); a doua serie se caracterizează prin prezențe
statistice mult mai substanțiale de ceramică pisată, vegetale, fără ocru, fără
baie de lut, cu o ardere incompletă, generând și un aspect mai tern (tot
gălbui-roșcat, dar cu o tentă cenușie vizibilă) și o spărtură mai necoaptă.
Cele două forme întregite[41]
nu sunt tipice pentru restul așezării, de aceea analogiile lor nu sunt de
interes, menționez totuși că sunt extrem
de necaracteristice lumii slave și au trăsături morfologice târzii, care le
apropie de ceramica tip Garvăn-Popina[42].
Un singur fragment ceramic a fost realizat cu roata
lentă, aparținând unui vas relativ mare, bine modelat, cu buza rotunjită
simplu, cu o morfologie care anticipează formele Dridu, dar nedecorat (există
toată jumătatea superioară). Există numeroși vălătuci (nu există piatră de râu
în zonă, nici pietriș mare în lutul nativ), dar nici un fragment de tipsie și nici o altă
formă, import sau obiect mărunt.
Mica
așezare de la Vadu Anei ilustrează un aspect
necunoscut în numeroasele situri din zona Bucureștiului. Morfologia ceramicii
atât cât poate fi discutată, având în vedere numărul mic de piese întregibile
este bine ancorată în epocă. Pentru studiu s-au
alcătuit două serii de date: prima este media celor
două vase întregi (a); a doua este media tuturor pieselor (deci inclusiv
unghiurile măsurate pe fragmente mici deci b):
media a (pozițiile 348
și 855):
- analogii relative: grupa 1
Capidava; grupa 1 Budureasca; grupa munteană CR_08 (compusă din grupa amintită
de la Budureasca și grupa 4 Sărata Monteoru); grupa 6 Garvăn-Popina; fără
analogii absolute
media b (pozițiile 317
și 848):
- analogii relative: grupa
5a Rașcov (grupă locală, nord-moldovenească); grupa slovacă 1 a (de tipul oala
slavă de vest, respectiv CSV_08 A);
- analogie absolută: grupa 3
b de la ...Noșlac[43].
Toate analogiile sunt deci în același orizont cronologic (final de
secol VI - început de secol VII). Doar grupa 4 de la
Sărata Monteoru nu a beneficiat încă de o analiză. Celelalte indică, pe
rând, o veche filiație romană (Noșlac; dar și grupa slovacă are aceeași
semnificație, indirect), legături mediate cu grupul Străulești (prin grupa 1 de la Budureasca), și eventuale legături
răsăritene, indicate de Rașcov, Capidava și Garvăn-Popina. Grupa din nordul
Bulgariei nu are, la rândul ei, alte analogii decât Vadu Anei și Capidava, iar
grupa de la Capidava este în exact aceeași situație, ceea ce indică o formă
regională (cu alte conexiuni ce se datorează unui fond
[p. 132]
comun). Materialul ceramic de la Vadu Anei este repet
prea puțin pentru a trage concluzii ferme, dar, cu titlu orientativ, indică începutul unui proces de sinteză
culturală. Sinteza culturală nu presupune, în mod nemijlocit și mecanic, un amestec
de populație, la nivel local (în interiorul sitului), dar presupune, în schimb,
coexistența unor populații diferite în areale proxime, pentru mai mult de o
generație. Aceasta este de altfel și concluzia către
care conduce analiza ceramicii de la Garvăn-Popina.
Așezarea
de la Vadu Anei este deci singulară nu numai prin poziția geografică, prin
structura materialului (având acea unică analogie la Șuvița Hotarului), dar și
prin prezumția că participă efectiv la
un proces de aculturație cu slavii, fără a fi decorelată de fenomenele
culturale care o preced, fără a ieși, deci, din perimetrul cultural
Ipotești-Cândești; suntem însă la frontierele
culturale și cronologice ale
culturii pe care o studiem. Poziția geografică, la stânga pârâului Pasărea, dar
și poziția concretă pe teren (pe o terasă mai joasă, sub nivelul câmpiei de la răsărit) înseamnă o vulnerabilitate
extrem de ridicată față de un vizitator răsăritean. Un asemenea pericol însă nu exista. Suntem
într-o perioadă de pace, fără mișcări ample de populații, probabil după 626.
DETALII - Sărata Monteoru
- Cândești
MAI DEPARTE situri nordice din Muntenia
[35] Sit complex, cu obiective din neolitic până în evul
mediu târziu (inclusiv epocă Dridu), săpat în regim de salvare între august
1991 iulie 1993 (timp în care s-au făcut efectiv 16 luni de săpături), de
către un numeros colectiv al Muzeului Național de Istorie. Datorez interesul
pentru această epocă tocmai marginalității așezării de la Vadu Anei. Foarte
recent a apărut un raport, numai pentru obiectivele evului mediu timpuriu (TEODOR E. 2000 a), ceea ce îmi permite să reduc aici
discuția la strictul necesar. În același volum din Cercetări Arheologice (XI) a apărut un alt raport parțial de la
Vadu Anei, referitor la ceramica dacică (TROHANI
2000 a).
[36] Vasilica Sandu de la Muzeul Municipiului București,
săpături nepublicate, dar raportate repetat (și confuz) la Sesiunile Naționale
de Rapoarte. Am reținut doar posibilitatea de a exista mai multe episoade de
locuire, inclusiv foarte timpurii (sec. V). Pâna la apariția raportului nu este
nimic de adăugat.
[37] Cercetarea aparține lui Gh. Cantacuzino și este
nepublicată. Se pare că a fost decoperit un singur bordei care poate fi
atribuit secolelor V-VI (informație George Trohani).
[38] TEODORESCU 1971,
p. 106.
[39] Acesta pare un tip de tranziție spre modelul Dridu, cu
cuptoare în general scobite în perete. La Vadu Anei însă, aceste complexe erau
tot de tipul în colț cruțat. Vezi raportul pentru detalii.
[40] Trebuie să fac precizarea că, spre deosebire de alte
situri (de ex. Târgșor), ceramica pisată din pasta vaselor de la Vadu Anei este
minusculă, practic aproape de nezărit
cu ochiul liber. A se considera ca fiind altă
specie de fabricație.
[43] A se revedea, eventual, comentariile
de la capitolul V, referitoare la aceste forme.